/

Consumer Preference Analysis on Purchasing Decision of Banana Fruit in Kisaran City's Traditional Markets

  • Desi Wulandari Marpaung Diponegoro University
  • Mukson Program Studi Agribisnis, Universitas Diponegoro
  • Titik Ekowati Program Studi Agribisnis, Universitas Diponegoro
Keywords: Conjoint analysis, Attributes, Banana, Consumer preference

Abstract

Fruit is an agricultural product with high economic value because its good for health. Bananas (Musa paradisiaca) is the fruit most consumed by Indonesian people. Many types of banana in the market make consumers' choices more numerous and diverse. Consumers consider their preferences for different products when buying a product. This study aims to identify the characteristics of banana consumers, analyze consumer preferences, and examine the most considered attributes of bananas. The research was conducted at two traditional market locations in Kisaran City, with 60 respondents selected using accidental sampling. Data were analyzed using descriptive analysis to describe consumer characteristics, and conjoint analysis to analyze consumer preferences and the most considered attributes. The results showed that the majority of banana consumers were women, aged 20-29 years, with a bachelor's education level, four family members, and an income of > IDR 2,000,000 – IDR 3,000,000. The majority of consumers bought barangans compared to other types of bananas, and consumer preferences included bananas with a slightly sweet taste, yellow skin color, a large number of fruits per comb (≥ 14 fruits), and a price > IDR 12,000. The most considered attribute of bananas by consumers is the number of pieces per comb, with an importance value of 34.103%.

References

Ardiansyah, R. 2010. Budidaya Pisang. Surabaya: PT JePe Press Media Utama.

Badan Pusat Statistika. 2018. Data Ekspor-Impor Buah Dalam 5 Tahun. BPS: Jakarta.

Badan Pusat Statistika. 2021. Pedoman Statistik Pertanian Holtikultura (SPH). BPS: Jakarta.

Badan Pusat Statistika. 2023. Statistik Holtikultura. BPS: Jakarta.

Ghozali, I. 2016. Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23 (Edisi 8). Semarang: Universitas Diponegoro.

Jannah, N., M. Antara., & Effendy. 2018. Faktor-faktor yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen dalam Mengkonsumsi Buah Jeruk Impor di Kota Palu. J. Agroland. 25(2): 121-129.

Julianisa, R. D., D. Safitri., & H. Yasin. 2016. Analisis Konjoin Full Profile dalam Pemilihan Bedak Untuk Mahasiswi Departemen Statistika Universitas Diponegoro. J. Gaussian. 5(4): 747-756.

Jusrawati, J., A. Futri., & A. B. Kaswar. 2021. Klasifikasi Tingkat Kematangan Buah Pisang dalam Ruang Warna RGB Menggunakan Jaringan Syaraf Tiruan (JST). Journal of Embedded Systems, Security and Intelligent Systems. 2(1): 52-57.

Koesoemaningsi, R. 2013. Pengaruh Budaya, Sosial, Pribadi dan Psikologi Terhadap Keputusan Mahasiswa dalam Memilih Pendidikan pada Prodi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Soerjo Ngawi. 13(2).

Kotler, P. 2001. Manajemen Pemasaran. Jakarta: Prenhallindo.

Lubis, E. R. 2021. Untung Berlimpah Budidaya Pisang. Jakarta: Bhuana Ilmu Populer.

Mudjajanto, E. S. & K. Lilik. 2006. Membuat Aneka Olahan Pisang. Jakarta: Agromedia.

Mulyadi, D. 2021. Implementasi Kurikulum 2013 (Revisi) di Sekolah Menengah Atas pada Mata Pelajaran Peminatan. J. Pendidikan Glasser. 5(1): 7-22.

Murod, N., S. Rochaeni., & L. I. Ichdayati. 2018. Pengaruh Kesadaran, Persepsi dan Preferensi Konsumen Terhadap Perilaku Konsumen dalam Mengkonsumsi Buah Lokal di Kawasan Perpasaran Jakarta Barat. J. Agribisnis. 12(2): 86-95.

Rahayu, J. N., E. Fauziyah., & A. H. M. Ariyani. 2012. Preferensi Konsumen Terhadap Buah Apel Impor di Toko Buah Hokky dan Pasar Tradisional Ampel Surabaya. J. Agriekonomika. 1(1): 52-67.

Rohman, M. A., N. Djohar., & D. Su’udi. 2019. Preferensi Konsumen Buah Salak Wedi Studi Kasus di Desa Wedi Kecamatan Kapas Kabupaten Bojonegoro. J. Agribisnis dan Pertanian Berkelanjutan. 4(2).

Roudloh, U. N., S. Wahyuningsih., S. N. Awami., & L. A. Sasongko. 2021. Keputusan Pembelian Konsumen Terhadap Buah Pisang (Musa paradisiaca L.) di Kecamatan Kota Kabupaten Kudus. Doctoral Dissertation: Sebelas Maret University. 5(1): 908-917.

Statistik Pertanian. 2018. Pusat Data dan Sistem Informasi Pertanian Kementerian Pertanian Republik Indonesia. Jakarta.

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Penerbit ALFABETA.

Suparyana, P. K., W. Ramantha., & W. Budiasa. 2017. Analisis permintaan buah pisang di Kota Denpasar Bali. J. Manajemen Agribisnis. 5(1): 33-44

Widiyanto, N. A., A. K. Adhi., & H. K. Daryanto. 2016. Atribut-atribut yang Mempengaruhi Sikap dan Preferensi Konsumen dalam Membeli Buah Apel di Kota Surabaya dan Kota Malang, Provinsi Jawa Timur. J. Ilmu Keluarga dan Konsumen. 9(2): 136-146.

Wijaya. 2013. Manfaat Buah Asli Indonesia. Jakarta: PT Gramedia.

Published
2024-11-06
How to Cite
Marpaung, D. W., Mukson, & Ekowati, T. (2024). Consumer Preference Analysis on Purchasing Decision of Banana Fruit in Kisaran City’s Traditional Markets. Jurnal Litbang Provinsi Jawa Tengah, 22(1), 49-58. https://doi.org/10.36762/.v22i1.1093